Myllypuro Showroomissa oli syksyn ajan esillä rakennusarkkitehtitutkinnon 10-vuotisnäyttely. Alta voit lukea sekä tutustua kuvien kautta näyttelyyn. Näyttely on vielä tammikuun alussa esillä, joten ehdit myös käydä tutustumassa siihen. Näyttely oli esillä lokakuusta 2024 – tammikuun puoleen väliin 2025.
RAK ARK HELSINKI
2014–2024
Rakennusarkkitehtitutkinto käynnistettiin uudelleen 2014, noin kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen. Tämä näyttely juhlistaa tutkinnon 10-vuotista taivalta ja kokoaa ihailtavaksi opiskelijoiden töitä tutkinnon opintojaksoilta.
***
Rakennusarkkitehdin tutkinnon laajuus on 4 vuotta eli 240 opintopistettä. Metropolian rakennusarkkitehtikoulutukseen hakee vuosittain noin 250 innokasta, joista opiskelupaikan saa 30. Sukupuolijakauma on ollut vuodesta toiseen hyvin tasainen.
Rakennusarkkitehdin opintoja tarjoaa Helsingin Metropolia ammattikorkeakoulu sekä Tampereen, Oulun ja Turun ammattikorkeakoulut sekä Kuopion Savonia. Arkkitehdiksi voi Suomessa opiskella kolmessa yliopistossa. Helsingin Aalto-yliopistossa sekä Tampereen ja Oulun yliopistoissa.
Metropolian ammattikorkeakoulutason arkkitehtuurikoulutus eroaa yliopistojen teoreettispainotteisesta koulutuksesta käytännönläheisyydellään ja koulumaisuudellaan. Tämä yhdistelmä on tutkintoa kehitettäessä nähty voimavarana. Käytännönläheisyys eli tekemällä oppiminen motivoi opiskelemaan ja koulumaisuus luo struktuurin, joka kasvattaa yhteisöllisyyttä ja osallisuuden kokemusta. Strukturoitu koulumaisuus luo parhaimmillaan kannustavan ilmapiirin, jossa sosiaaliset taidot sekä tiimityöskentelykyvyt kehittyvät tehokkaasti ja vertaisoppiminen kukoistaa. Alumneilta ja työelämältä onkin saatu paljon mainintoja siitä, kuinka rakennusarkkitehdit ovat aikaansaavia, itseohjautuvia ja sosiaalisesti taitavia asiantuntijoita.
***
Arkkitehtuurin sanotaan olevan yhdistelmä taidetta ja tekniikkaa. Rakennuksia suunniteltaessa tule osata huomioida valtava määrä juridisia, teknisiä, sosiaalisia, taloudellisia, toiminnallisia ja ekologisia asioita. Tehdäänhän rakennuksia ja rakennettua ympäristöä ihmisille, tavoitteena lisätä hyvinvointiamme toteutuskelpoisin ja kustannustehokkain ratkaisuin, luonnon kantokykyä ja rakennustaidetta unohtamatta.
Olennainen osa opintoja on yksilöllisen taiteellisen ilmaisukyvyn kehittäminen. Rakastamme tutkinnossa luovuutta, kykyä nähdä ja tehdä kauniita, merkitysrikkaita ja puhuttelevia teoksia. Näemme tärkeänä pyrkiä siihen, että osaisimme luoda arkkitehtuuria; teknisesti, esteettisesti ja toiminnallisesti aikaa kestäviä rakennuksia, jotka antavat iloa ja hyötyä sukupolvilta toisille. Arkkitehtuuriopinnoissa taiteellisen ilmaisun ominaispiirre, muista taiteenaloista poiketen, on sen kauaskatseisuus ja läsnäolevuus – rakennukset ovat teoksia, joita ihmiset kokevat arkielämässään, halusivatpa tai eivät, jopa vuosisatojen ajan. Vastuumme on siis suuri, mutta jatkuvasti utelias mieli, joka haluaa nähdä kaikessa kauneutta, ei muserru vastuun alla.
***
Tutkinto on nelivuotinen. Tekemällä oppiminen tapahtuu kymmenessä projektissa, jotka ovat tosielämän arkkitehtisuunnittelutoimintaa simuloivia suunnitteluprojekteja. Useat projekteista tehdään tiimitöinä. Projektitöissä opetellaan rakennussuunnittelua sitä, mitä erilaisten rakennustyyppien suunnitteluprosesseissa tehdään missäkin vaiheessa ja milläkin tavalla. Samalla opitaan arkkitehtuurista eli siitä, mikä tulee olla suunnitteluprojektien ihanteellisena lopputuloksena.
Ensimmäisenä vuonna harjoitustyöprojektit keskittyvät arkkitehtuurin peruskäsitteiden; massan, muodon, mittasuhteiden, tilallisuuden, materiaalien, valon ja varjon ymmärtämiseen. Arkkitehtuurin teoria ja historia tukevat edellä mainittuja. Suunnitteluprojekteina toimivat pieni paviljonki ja puurakenteinen vapaa-ajan rakennus.
Toisen vuosikurssin painotus on puurakenteiden rakennusopissa, talotekniikassa sekä rakennushankkeiden kulun ymmärtämisessä. Syksyllä on suunnittelupöydillä omakotitalo ja keväällä pieni julkinen rakennus, yleensä päiväkoti.
Kolmantena vuonna perehdytään betonirakentamiseen, syksyllä tuotanto- ja liikerakennuksen rakennussuunnittelun sekä betonielementtirakenteisen kerrostalon korjaussuunnittelun kautta. Kolmannen vuoden keväällä suunnitellaan asuinkerrostalo, Kevätkaudella ollaan myös kaksi päivää viikosta mukana aidossa työelämäprojektissa, jota kutsutaan innovaatioprojektiksi.
Neljäs vuosikurssi painottuu yhdyskuntasuunnitteluun, metalli- ja lasirakentamiseen, detaljiosaamiseen ja toteutuskelpoisuuden varmistamiseen. Syksyllä tehdään yhdyskuntasuunnitteluprojektina pieni tiivis asuinalue sekä metalli- ja lasirakenteinen rakennus. Neljännen vuoden keväällä tehdään opinnäytetyö ja syvennetään ymmärrystä arkkitehtuurista ennen valmistumista.
***
Rakentamislaissa rakennussuunnittelijoiden kelpoisuusvaatimukset jaetaan viiteen vaativuuskategoriaan; poikkeuksellisen vaativa, erittäin vaativa, vaativa, tavanomainen ja vähäinen. Rakennusarkkitehti voi valmistuttuaan ja kokemusta hankittuaan toimia rakennussuunnittelijana erittäin vaativissa uudis- ja korjausrakentamisprojekteissa. Näitä ovat mm. koulujen, päiväkotien, terveysasemien ja asuinkerrostalojen rakennussuunnitteluprojektit tai asuin- sekä toimistorakennusten muutos- ja korjaussuunnitteluprojektit.
Moni opiskelija on jatkanut rakennusarkkitehtuuritutkinnon jälkeen yliopistoon ja valmistunut arkkitehdiksi kaksivuotisessa maisterikoulutuksessa. Rakennusarkkitehtitutkinto käsitetään yliopistojen hakutilanteissa yleisesti siten, että se vastaa yliopistojen kandidaatin tutkintoa.